Was het maar een nachtmerrie

13 okt

Laat ik deze keer maar gelijk met de deur in huis vallen. Ik surfde pas, zoals dat zo mooi heet, naar de website van de Koninklijke Nederlandse Dambond. Een gevoel van plaatsvervangende schaamte overviel me, terwijl ik de nieuwsberichten eens doorlas.

Een bericht bevat gemiddeld drie tekstregels plus nog een linkje naar een andere site. Het toppunt, of beter gezegd dieptepunt, was toch wel het nieuwsbericht over het feit dat Alexander Baljakin Europees kampioen blitzdammen was geworden. Veroverd een Nederlandse seniordammer eindelijk weer eens internationale titel, wordt het afgedaan op de KNDB-site met: “In Stockholm heeft Alexander Baljakin de Europese titel sneldammen veroverd. Dit EK werd gespeeld in het kader van de Viking Cup.” Met nog een doorverwijzing naar de toernooisite. Kritiekpunten te over. Allereerst natuurlijk veel te kort. Ik verwacht bij zo’n goede prestatie, het deelnemersveld was immers erg sterk, toch minstens een paar alinea’s tekst + foto’s. Ten tweede druipt het enthousiasme niet van de twee regels af. Er ontbreekt zelfs een uitroepteken! Ten derde wordt het toernooi blijkbaar in een of ander kader gezet (die van de Viking Cup). Maar wat heeft dat ermee te maken? Een EK is een EK en blijft een EK en het is altijd geweldig als een Nederlander een EK wint. Het laatste kritiekpunt is dat men ook bijzonder weinig aandacht besteed aan het feit dat er voor het eerst een groot damtoernooi in Zweden wordt georganiseerd. Best beschamend, vier kritiekpunten te kunnen leveren op twee regels tekst.

PR, ofwel public relations, is erg belangrijk in een organisatie. Het heeft kortweg het doel om een goed eigen imago te creëren door middel van bijvoorbeeld positieve publiciteit via de moderne media, waar tegenwoordig iedereen over beschikt. Wat een groot potentieel aan dammers! PR is bij de KNDB echter mijlenver te zoeken. Helaas, want de mogelijkheden zijn er volop! De geweldige elektronische borden zouden bijvoorbeeld veel meer gepromoot moeten worden in de landelijke (digitale) media, want nu bereikt het grotendeels alleen de dammers. Laat ik op deze bescheiden plaats ook nog een ander voorbeeld noemen. De Nationale Clubcompetitie van de KNDB is de sterkste clubcompetitie in de wereld en herbergt vele wereldtoppers (Schwarzman, Valneris, Baljakin, Gantwarg, Ndjofang en zo kan ik nog wel even doorgaan). Publiciteit die de KNDB genereert omtrent bijvoorbeeld de Ereklasse? Bijkans nul komma nul. Dat is toch een klein drama. Zelfs op de KNDB-site komen geen spannende rondeverslagen, spetterende fragmenten of actiefoto’s te staan. Dat lijkt me toch een kleine moeite…en het levert behoorlijk wat positieve publiciteit op!

Ook ‘zustersites’ hebben overigens moeite om alles geactualiseerd te houden. Denk aan DamXL en de site van Het Damspel. Een positieve uitzondering is Toernooibase van Piet Bouma, waar een schat aan (actuele) informatie te vinden is. Toch is deze site ook enkel op dammers gericht en is de pr-waarde voor buitenstaanders bijkans nul. Kan dit niet op de een of andere manier uitgroeien tot een soort centrale site van de KNDB? Even de homepage pimpen + wat meer tekstuele bijdragen, dan hoef ik mij niet meer zo erg te schamen…

Ik ging voor de gein eens vergelijken met onze schaakvrienden. Ik viel met mijn neus in de boter. Alleen al een halve maand oktober staat garant voor meer nieuwsberichten dan een half jaar KNDB-site! En dat alles fraai vormgegeven met foto’s, fragmenten, verslagen en zelfs exclusieve interviews! Hadden wij dammers dat maar zo voor mekaar, dacht ik bij mezelf. Stel je nu eens voor dat iemand een denksport wil gaan beoefenen. Hij kruipt achter zijn computer, zoekt even op google en maakt dan zijn keuze. Dan is de kans vele malen groter dat hij gaat schaken, want die damsite ziet er wel erg doods uit. Er staat zelfs niet eens op vermeld dat dammen een veel oudere denksport is dan schaken! Sterker nog, er staat helemaal niets vermeld over de damgeschiedenis (in Nederland). Waarom profileert de KNDB zich niet meer met het feit dat Nederland de bakermat van het internationale dammen is met vele oud- (jeugd)kampioenen?

Er valt dan ook nog een wereld te winnen als het gaat om het creëren van een positief imago. Ook de slogan die de KNDB hanteert, dammen, dacht ’t wel!, is wat dat betreft niet bepaald spetterend. De dambond mag zich gelukkig prijzen dat er een tweetal dammers is die een bijkans onvoorstelbare blindsimultaan kunnen én willen afleveren. Dat levert dan gelijk ook meer positieve aandacht op dan een WK of een NK ooit zal genereren. Ik knijp mezelf maar eens in de arm, want dit moet toch allemaal een nachtmerrie zijn. Helaas, het is realiteit. Wás het maar…

AA